Akupunktio

Akupunktio on vanha kiinalainen hoitomenetelmä, jota on harjoitettu Kiinassa jo tuhansia vuosia. Kiinalaisen lääketieteen mukaan akupunktiohoito perustuu kehon läpi kulkevien meridiaani-kanavien energiavirtausten tasapainottamiseen, hyväksikäyttäen tarkkaan määriteltyjä akupunktio pisteitä.

Akupunktio on vakiinnuttanut asemansa myös lääketieteessä ja Suomeen Akupunktio tuli 1970-luvun alussa. Lääketieteellinen, kliinisesti tutkittu selitys akupunktiolle perustuu sen hermostolliseen-, verenkierrolliseen- sekä hormonaaliseen vaikutukseen.

Akupunktion vaikutus

Akupunktio poistaa kipua sekä paikallisesti että yleisesti, nostaa kipukynnystä ja rentouttaa. Vaikutus perustuu akupunktiopisteiden ärsyttämiseen neulalla, mikä käynnistää keskushermoston kautta kehon omiin endorfiineihin perustuvan kivunlievitysmekanismin. Akupunktioneulan aikaansaama ärsytys aktivoi kudoksen reseptoreja ja hermoston tuntosäikeitä, kuten A-delta ja C-säikeitä. Akupunktion kivun lievityksen on todettu perustuvan A-delta ja C-säikeiden stimulusaatioon.

Paikallisen vaikutuksen lisäksi, akupunktio vaikuttaa keskushermostollisen stimulaation kautta koko kehossa. Selkäydinnesteessä on havaittu akupunktiostimulaation jälkeen kehon tuottamien opioidien lisääntymistä. Opioidit ovat yhdisteitä, joita käytetään myös usein lääkkeinä kivun lievityksessä. Akupunktion henkilökohtaisen tehon määräytyminen perustuu osittain henkilön reseptorien opioidiherkkyyteen.

Akupunktiohoito

Akupunktiossa käytetään steriilejä kertakäyttöneuloja. WHO:n hyväksymien akupunktiopisteiden lisäksi neulottamisessa käytetään myös triggeripisteitä eli myofaskiaalisen kivun pisteitä, lihaksessa sijaitsevia kipupisteitä. Käytettävät akupunktiopisteet ja neulojen määrä valitaan jokaiselle hoidettavalle yksilöllisesti.

Hoidon kesto on noin 30 minuuttia, jonka aikana neuloja stimuloidaan 10 minuutin välein. Lämpökameratutkimuksissa on havaittu kehon lämpenemisvaikutuksen, joka perustuu kapillaarisuonten, pieniä verisuonia, laajenemiseen ja verenkierron paikallinen voimistumiseen neulan ärsytyksestä akupunktioneulan ympärillä, heikentyvän noin kymmenessä minuutissa.

Akupunktiohoito tehdään yleensä hoitosarjana maksimaalisen ja pysyvän hoitotuloksen aikaansaamiseksi.

Tyypilliset hoitokohteet

Lihasten jännityksestä johtuvat kivut ja lihaskrampit esim. tension neck, niskahartiaseudun jännityskiputila tai frozen shoulder, jäätynyt olkapää

Tenniskyynärpää, golfkyynärpää, hiirikäsi, penikkatauti, akillesjännekipu ja muut lihasten, lihaskalvojen ja jänteiden ylirasitustilat

Migreeni ja hormonaalinen migreeni

Päänsärky

Iskiaskipu, alaraajaan säteilevä kiputila

Noidannuoli, lumbago, äkillinen selkäkipu

Nivelrikosta johtuvat kivut

Purentalihasongelmat

Triggerpisteiden aiheuttamat kiputilat

Keskivaikea astma

Poskiontelotulehdus jakrooninen poskiontelotulehdus, korkea kuume poislukien

Allergia, akupunktio auttaa parhaiten hoitosarjana ennen oireiden alkamista.

Meillä Akupunktiohoitoa antaa:

Lääketieteellisen Akupunktiokoulutuksen saanut osteopaatti, koulutettu hieroja, urheiluhieroja

Ossi Aro puh. 0400 754 517